2010年2月25日木曜日

2010/02/19

申命記 4:35, 39 あなたにこのことが示されたのは、主だけが神であって、ほかには神はないことを、あなたが知るためであった。きょう、あなたは、上は天、下は地において、主だけが神であり、ほかに神はないことを知り、心に留めなさい。

Monotheism was a hard concept for the Israelites to grasp at this point, at least as much so as for the average Japanese today. Egypt was famously polytheistic, and as has been said, it was much harder to get Egypt out of the Israelites than it was to get the Israelites out of Egypt. God orchestrated things so that the supernatural nature of their deliverance was evident, and He put on the “sound and light show” at Sinai for this same reason: to demonstrate to the people that He wasn't some figment of Moses' imagination, but was God Almighty. Old habits die very hard, so Moses was pointing out to the Israelites what had been done for them. Often we experience things that God is trying to teach us, but we let them go right over our heads and never get the point. The whole book of Deuteronomy is Moses trying to be sure the Israelites got the point of what had been told and shown them, and they had experienced.

この時点では、イスラエル人にとって一神教は分かりづらいことでした。少なくとも今日の平均的日本人と同じくらいの分かりにくさだったでしょう。エジプトは過去も今も多神教とされていますが、エジプトからイスラエル人連れ出すことより、イスラエル人からエジプトを出すことの方がはるかに困難でした。神様が全てを指揮してくださり、彼らの解放が超自然的な形ではっきりとなされました。それから「光と音のショー」をシナイでなさいました。それはモーセの寓話のためではなく、神様の全能性を人に示すためになされたのです。古い習慣というのはなかなかなくなりません。モーセはイスラエル人に、彼らがそれまでにしてもらったことを示したのです。神様が教えようとされることを私たちは経験することもよくありますが、ただ頭を素通りするだけで、要点を理解できません。申命記全体を通して、モーセは教えられたこと、見せられたこと、経験したことの大切な要点をイスラエル人に確信させようとしたのです。

This is certainly double-ended for me. I have been at least as dense as the Israelites at times, failing to get the point even when God was teaching me very patiently. At the same time I am in Moses' position, trying to help others recognize and appropriate the lessons God is teaching them. I need to take comfort in knowing that if God could use Moses, who was certainly not an Administrator, then He can use me, too. I have been stressing the point that we need to take our eyes off of ourselves and our problems to fix them on God, if we are going to overcome the problems, but then I have turned around and fixated on the problems in the church and failed to hear and trust what God was saying that was positive and encouraging. I need to listen to my own sermons! It is only the Holy Spirit who can really change hearts, so I need to welcome His work in me and pray for His work in others, keeping myself available as an instrument but not thinking I'm doing, or ever could do, the job myself.

これは私にとって双方面で、あてはまることです。私はイスラエル人と同じく飲み込みが悪く、神様が辛抱強く教えてくださっている事の要点が分からない時があります。また、モーセのように、私は神様が人に教えておられる教訓を彼らが分かるよう手助けしています。明らかに管理者ではなかったモーセを神が用いられ、そして私をも用いておられることを知って慰めを覚えるべきでしょう。私は、問題の克服にあたり、自分自身や問題から目を逸らし、神様に目をいつも向けるように強調しています。そして、私は翻り、教会内の問題に目が向いてしまっていて、神様からの肯定的な励ましに耳を貸すことができず、信頼できずにいます。私は私自身の説教を聞くべきでしょう!真に心を変えてくださるのは聖霊様だけです。それで私や他の人の内に働いてくださる聖霊様を歓迎し、道具となって用いられ続けたいと思います。その時も、私がやっているのだとか、私が自分でできるのだなどと決して思わないように心がけます。

Father, thank You for all You are doing here, even though I'm so slow to recognize and appreciate it. Thank You for the example of diligent outreach that a pastor friend is, and for the newsletter we have been working on to take around in the neighborhood. Thank You for getting us moving in new-believer training, and for the improved attitudes I'm seeing in several people. Help me not focus on where people are right now so much as to see where You want to take them and trust You to get the job done, even if You have to use me in the process. Thank You again for Your wonderful plans for us. Help me, help us, recognize and follow Your guidance so that we may rejoice to participate in Your plans, for Your glory. Thank You. Hallelujah!

父よ。ここでのあなたの働きの全てに感謝します。私は感謝し気づくのに時間がかっかてはいますが。牧師である友人がアウトリーチに懸命に励んでいる例を感謝します。近所に回すためのニュースレターに取り組んでいます。有難うございます。新しい信者訓練への取りかかりに感謝します。そのプラグラムに関し、数人が良い態度で臨んでおられることを感謝します。そのプロセスにあなたが私を用いたがっておられたとしても、神様が望んでおられること、その働きに目を向けている人たちがいます。私がそのことにばかり目を向けることのないよう助けてください。私たちへのあなたの素晴らしい御計画を感謝します。あなたの導きを知り、従うように、私を、私たちを助けてください。そして、あなたの御計画に加わることを喜んでいられますように。あなたの御計画のために。有難うございます。ハレルヤ!

0 件のコメント:

コメントを投稿