2009年12月3日木曜日

2009/12/02

申命記 18:14-22

S: 申命記 18:18-20 「わたしは彼らの同胞のうちから、彼らのためにあなたのようなひとりの預言者を起こそう。わたしは彼の口にわたしのことばを授けよう。彼は、わたしが命じることをみな、彼らに告げる。わたしの名によって彼が告げるわたしのことばに聞き従わない者があれば、わたしが責任を問う。ただし、わたしが告げようと命じないことを、不遜にわたしの名によって告げたり、あるいは、ほかの神々の名によって告げたりする預言者があるならその預言者は死ななければならない。」

O: This passage has its difficulties in interpretation. On one hand, it has always been taken as messianic, with “a prophet like you” referring to the Messiah. However, it obviously has broader implications as well, because the the Messiah never would (and never did) proclaim anything the Father hadn't spoken to Him. Jesus was/is the absolutely unique Messiah, but God did and continues to speak through various human instruments, for whom the cautions about speaking only what God has told them apply fully. One common point between the Prophet (Christ) and prophets (every other spokesman for God) is that those who hear are responsible for what they have heard. In the NT Age (which includes everything from the birth of Christ through His Second Coming) we have the Holy Spirit to give us discernment as to whether what is said is of God or not. Sometimes we want to sidestep that responsibility, either accepting every­thing uncritically or rejecting things out of hand, but neither of those courses is acceptable to God.

O:解釈が難しい節です。一つにはメシヤを「あなたのような預言者」という表現で語られているからです。しかし、明らかに、もっと幅広い意味合いも含んでいます。なぜならメシヤなら決して父の言葉しか告げようとしない(実際、告げていない)からです。イエスは確かにユニークなメシヤでした(です)。そして神は様々な人間的な道具を用いて語り続けられました。神様の語られたことだけを十分に応用するようにです。大預言者(キリスト)と預言者(神の言葉を告げるだけの預言者)の共通点は聞いたことに責任を負ったことにあります。新約聖書の時代には(預言者キリストの誕生から再臨までの全て)神からの言葉か否かを見極めるために聖霊が与えられています。その責任から逸れたいと望むことは、全てを無批判に受け入れたり、あるいは直ちに否定することに繋がりますが、神様はそのどちらも望んでおられません。

A: In terms of personal application, I often speak what I feel God is saying, yet I don't consider myself “a prophet.” Be that as it may, I must not take that function lightly. I must be humbly submitted in a proper fear of the Lord (that seems to be coming up a lot recently), applying the words I speak to myself first, and not just speaking them at people. At the same time, responsibility for receiving and acting on what God says is the responsibility of each hearer, not the person through whom God speaks. I am responsible for my own obedience to what God has said and is saying, but not for that of anyone else. As a pastor, it is my desire and task to encourage the believers in their discipleship, but their ultimate responsibility is to God.

A:個人的に私は、神様が語られていると感じたことを告げるようにしていますが、私自身を「預言者」とは思っていません。しかし、その働きも軽んじてはいけません。主を正しく畏れ、謙虚に従いたいと思っています。(特に最近は強くそう感じます)人に向けてではなく、まず、自分に言葉を当てはめて考えてみます。同時に、神様の言葉を受ける責任と、行動の責任は聞き手にあります。それを告げる人にはありません。神様の告げられたことに従順であることは私の責任であり、他の誰の責任でもありません。弟子となるために信者を励ますことが牧師である私の望みです。しかしそれも究極的には信者らが神に対し責任を負っているのです。

P: Father, thank You for this word this morning. As You know better than I do, right now I'm tied in knots over all that is going on, and that's a clear indication of how much I need to grow in both trust and obedience. Help me apply the truth You have been so faithful to speak through me. I come back to Proverbs 3:5-6. Help me indeed trust You with my whole heart and not try to figure everything out on my own. Help me be faithful in the tasks You set for me and leave the outcome in Your hands. Help me remember at all times that I'm not You, and how good it is that's true! Thank You for Your grace toward me, Father, in Christ Jesus my Lord. Amen.

P:父よ。今朝、この御言葉を感謝します。もちろん、あなたは私より御存じですが、今、私は苦しい状況にありますが、信頼と従順のうちに成長せよと明白に示されていることなのでしょう。私の告げてくださったことを信じ、忠実に応用できるよう助けてください。箴言3:5~6に戻りますが、全身全霊であなたを信頼し、自分で判断することのありませんように。あなたから与えられた仕事を誠実に行い、結果をあなたに任せきることができますように。私はあなたではないのです。いつもそのことを覚えていられますように。あなたがあなたであることの何と素晴らしいことでしょう!私への恵みを感謝します。父よ、イエス・キリストにある我が主よ。アーメン。

0 件のコメント:

コメントを投稿