2009年12月26日土曜日

2009/12/24

ルカ 2:1-7

S: ルカ 2:4 ヨセフもガリラヤの町ナザレから、ユダヤのベツレヘムというダビデの町へ上って行った。彼は、ダビデの家系であり血筋であったので。

O: This whole passage is so familiar that, like a lot of people, I could quote it (though probably in a mixture of translations). However, one of the wonderful things about the Bible is that God can and does use familiar passages to speak to us, sometimes reassuring us of truth we already know but sometimes even showing us new truth we hadn't seen before. This verse tells us more about Joseph, and as little as we know about him, that makes it important. In line with Matthew's comment that he was a righteous man, we see that he was law-abiding, even when it meant considerable inconvenience and expense for him. We grumble at paying taxes and obeying the speed limit, but he took off from work and made a long journey on foot – with a pregnant woman, no less – in obedience to a government order. Coupled with the fact that he took Mary as his wife, pregnant though she was, on the strength of what an angel told him in a dream, we can see that he wasn't a rebellious person. As it says in 1 Samuel 15:23, rebellion is as the sin of divination (or witchcraft). It is rooted in pride that says, I know better, what I want is more important than what you tell me. American society tends to idolize rebels, while Japanese society praises conformity, so maybe Joseph was more Japanese than American! However, considering that Joseph later was not about to submit to King Herod, we could hardly call him docile. The point is clear, however, that he wasn't rebellious.

O: この節全体はとてもよく知られているので、多くの人のように、私も引用できます。(恐らく訳は混じったものとなるでしょうが)聖書の素晴らしさの一つに、神様がよく知られた節を用いて私たちに語ってくださり、私たちが既に知っている真実を再確認させてくださっていることが挙げられます。時にはそれまで私たちが知らなかったような新しい真実を見せてくださいます。今日の節はヨセフについて書かれていますが、彼についてはあまり多く知られていません。だからこそ重要な箇所です。彼は正しい人であったとマタイは述べていますが、それだけでなく律法を守る人であったことがわかります。法を守ることがひどく不都合で負担だった時でさえも。私たちは税金支払いやら制限速度やらに文句を言いがちですが、しかしヨセフは職から離れ徒歩の長い旅に出ました。身重の妻を連れながらも政府の命令に従いました。彼が身重の妻を娶った事実は、夢で天使が彼に語ったことに基づいています。彼が反抗的な人物でなかったことが読み取れます。1サミュエル15:23で「まことに、そむくことは占いの罪」だと教えています。根はプライドから来ていますが、人に言われることより自身の望むことに重きを置いてしまいます。アメリカ社会はそむくことを偶像化しがちですが、日本社会はといえば、一致を大切にします。ですからヨセフはアメリカ人より、むしろ日本人に近かったのかもしれません。けれども、のちにヨセフはヘロデ王に従おうとしなかったことを見ると、決して御しやすい人物ではなかったようです。要点は明白です。ヨセフはそむく人ではありませんでした。

A: I have had my rebellious moments, but I am very thankful that my parents didn't provoke rebellion in me. They were clear in their discipline and provided firm boundaries, but they didn't restrict me unnecessarily. I tried to do the same for my own children, but they are certainly beyond that now, raising their own children. My current concern is for my spiritual children. I've got some obedient ones, and I've got some rebellious ones! I need God's wisdom in dealing with all my children, so that each will receive the attention they need and in turn be able to raise healthy spiritual children themselves. It's clear my human wisdom isn't up to the task! God desires obedient children, not resentful slaves or even robots. I need to work on my own obedience and trust Him to use me in blessing those under me.

A: 私は反抗する時もありましたが、感謝すべきことに私の両親は私の反抗心を掻き立てることはありませんでした。両親はしつけに関してしっかりとした境界線を持っていましたが、私を不必要に制限を与えることもありませんでした。私も同じように子供たちに接しようとしましたが、もはや娘たちは大きくなり、自分たちの子供の世話をしています。私の現在の心配は霊的な子供たちにあります。従順な人もいますが、反抗的な人もいるからです。私の子供全てと上手く関われるように神様の知恵を求めます。一人ひとりに必要な注意を払い、彼ら自身が霊的に健康的な子育てができるためにです。私の人間的な知恵はその働きに不十分です!神様は従順な子供を望んでおられます。憤慨した奴隷やロボットを望んでおられません。私は自分自身の従順をしっかりさせ、私が関わっている人たちの祝福のために、私が用いられるように神様を信頼していくだけです。

P: Father, thank You again for all You are doing. Thank You for the good time caroling last night, and for those who took part. I pray that those You want to be here tonight would be, and that everything will go as You intend, for Your glory. I ask for Your resolution to each of the challenges we face, so that each individual and the church as a whole will grow in intimacy with and obedience to You, for Your pleasure and glory. Thank You. Praise God!

P:お父様。あなたのみ業に再び感謝します。昨夜のキャロリングの楽しい時間、参加してくれた人たちに感謝します。あなたがここに集わせたいと望んでおられる人たちのために、すべてあなたの御心のままに進行するように祈ります。あなたのご栄光となりますように。問題が生じる度のあなたの決意を感謝します。各人と教会が全体として、交わりと従順の内に成長
しますように。あなたが喜び栄光を帰すことができますように。有難うございます。神様を賛美します!

0 件のコメント:

コメントを投稿