2010年3月19日金曜日

2010/03/15

第1列王記 11:3-4 その妻たちが彼の心を転じた。ソロモンが年をとったとき、その妻たちが彼の心をほかの神々のようへ向けたので、彼の心は、父ダビデの心と違って、彼の神、主と全く一つにはなっていなかった。

Solomon's idolatry continues to be a mystery to me. When God had appeared to him twice, as is pointed out in verse 9, and he had the books of Moses as well as the many psalms his father David had written, how could he do such a thing? Perhaps Ecclesiastes offers some clues, because in it Solomon talks repeatedly about emptiness. He was greatly blessed with intellect, but he trusted in that intellect instead of recognizing that before God, he was no more than an infant. He mentions “denying himself no pleasure” (Ecclesiastes 2:10), and he certainly didn't know what restraint was when it came to women, as this passage points out. Conceit and hedonism are a deadly combination! Thinking you are above God's laws will topple anyone, as history has shown repeatedly.

ソロモンの偶像礼拝は今も私にとって不可解です。神様が二度私に現れたとき、丁度9節にあるように、彼は父親ダビデの書いた多くの詩篇とモーゼの書を持っていました。しかし、一体どのようにして彼にはそうできたのでしょうか?伝道者の書にそのカギはありそうです。ソロモンは繰り返し、空しさを訴えているからです。ソロモンは知恵において、沢山の祝福を受けていましたが、神の御前ではなく、その知恵を自身のものと思い込んでいました。それでは、まるで子供に過ぎません。「心もおもむくままに、あらゆる楽しみをしました。」(伝道者の書2:10)と述べています。今日の節にあるように、女性に関して彼は明らかに抑制というものを分かっていませんでした。自惚れと快楽主義が組み合わさるとひどいものです。歴史が繰り返し教えているように、自分が神の律法より上にあると思うと、人は倒れてしまうのです。

Perhaps the reason Solomon's story is so gripping to me is that I too have been blessed intellectually and have struggled with conceit over it. It was a major breakthrough, and blessing, when I realized that God wasn't simply “smarter than I am”; He is smart and I'm not. I also have been greatly blessed with a loving wife who has helped keep me on track in that area. The devil has made his attempts, but God has been gracious. I've got to keep my focus on God and seek to hear and obey Him, rather than trying to figure things out on my own with whatever gifts He has given me. It is increasingly clear to me that I don't have the wisdom called for by many of the situations I face. So I need to maintain my trust and obedience toward God, who is the only One who does have the wisdom and power to turn it all around for good.

ソロモンの話しが気になるのは、私自身も知性に恵まれ、そのため高慢にならないように格闘したことと関連があるでしょう。神様が「私より賢い」だけでなく、私ではなく神様が知恵者であると知った時は、大きなブレークスルーであり祝福されたものでした。それだけでなく、この点、私をいつも正してくれる愛情ある妻を与えられるという恵みも頂いています。悪魔は試みを果たそうとしましたが、神様は恵み豊かです。私はいつも心を神様に集中し、声を求め従っていきます。たとえ賜物をどれほど頂いていようとも、自力で理解しようとしてはいけません。問題に直面し、私に知恵がないことが、ますますはっきりと分かってきました。ですから、神様を信頼し、従い続けていきたいと思います。神様こそが、益に変えてくださるみ力と知恵あるただお一人のお方です。

Father, thank You for yesterday and all the good things it held. I still have a lot of trouble with trying to figure things out on my own, instead of releasing them to You in trust. Thank You for Your patience with me. Help me extend that same patience toward others, with Your love and wisdom, so that the Body of Christ may be built up for Your glory. Thank You. Praise God!

お父様。昨日のことを感謝します。全ての良きことを有難うございます。あなたを信頼し、問題をあなたに委ねるのではなく、まだ、自力でやろうとする問題が私にはあります。私に忍耐強くあってくださり有難うございます。あなたの愛と知恵を持って、私も同じような忍耐を他の方に持てますように。あなたのご栄光のため、キリストの体が建て上げられますように。有難うございます。神様を賛美します!

0 件のコメント:

コメントを投稿